Rok szkolny coraz bliżej, dlatego pamiętajmy, aby w plecaku zamiast słodyczy czy chipsów - znalazły się warzywa i owoce. Przede wszystkim sami dajmy przykład swoim dzieciom. Do jakich wskazówek powinniśmy się stosować, aby zachęcić najmłodszych do jedzenia owoców i warzyw?


Czym skorupka za młodu

Według doniesień polskie dzieci nie spożywają wystarczającej ilości warzyw i owoców. Jeśli nie przywykną do zdrowych posiłków w młodym wieku, najprawdopodobniej w dorosłym życiu będą serwować niezdrowe produkty nie tylko sobie, ale również swoim dzieciom. Jedząc zbyt małe ilości warzyw i owoców - nie dostarczymy do organizmu odpowiedniej ilości substancji odżywczych i witamin.


Co znajdziemy w owocach i warzywach?

Wśród wielu składników, w które bogata jest dieta roślinna, należy wymienić:

  • witaminy (C, z grupy B, beta-karoten)
  • składniki mineralne (potas, magnez, wapń, żelazo)
  • cukry (proste, dwucukry, wielocukry)
  • błonnik
  • barwniki.

Składniki te wpływają na prawidłowy rozwój i funkcjonowanie młodego organizmu, dodają mu energii i wzmacniają odporność. Spożywanie warzyw i owoców już od najmłodszych lat może uchronić nas przed otyłością i rozwojem chorób cywilizacyjnych - jak nowotwory, zawał serca czy choroby sercowo-naczyniowe.


Od 6 miesięcy

Dziecko powinno otrzymać pierwsze warzywa, gdy ma pół roku. Zacznijmy od podawania małych porcji - wystarczy jedno warzywo dziennie. Następnie powinniśmy stopniowo zwiększać ich ilość, jak i wprowadzać owoce. Aby zachęcić najmłodszych do jedzenia produktów roślinnych powinniśmy być cierpliwi i konsekwentni - dotyczy to obojga rodziców. Po jakimś czasie dziecko będzie samo sięgać po owoce i warzywa, które mu wcześniej stopniowo, ale konsekwentnie proponowaliśmy.


Jak zachęcić?

Teoria teorią jednak rzeczywistość bywa inna. Niekiedy mimo stosowania się do zaleceń, wielu rodzicom ciężko mówić o sukcesie. Przede wszystkim my jako rodzice spożywajmy jak najwięcej warzyw i owoców, wówczas dzieci pójdą w nasze ślady.


O jakich wskazówkach powinniśmy jeszcze pamiętać?

1. Kolejność wprowadzania produktów do diety

Owoce zawierają więcej cukru niż warzywa, dlatego są bardziej lubiane przez dzieci. Gdy wprowadzamy do diety malucha pokarm stały - najpierw wprowadźmy warzywa, a dopiero po jakimś czasie owoce.


2. Wspólne przygotowywanie posiłków

Posiłki przyrządzajmy wspólnie z dziećmi. Jeśli są w odpowiednim wieku mogą same pokroić składniki na sałatkę czy wycisnąć sok w wyciskarce. Jeśli syn czy córka są za mali na posługiwanie się nożem, możemy podsunąć im pokrojone już warzywa i owoce, aby samemu skomponowali sałatkę.


3. Dajmy wybór

Owoce i warzywa są chętniej jedzone przez dzieci, które nie tylko wspólnie z rodzicami przygotowują posiłki, ale też mają wybór które z nich chcą jeść. Każdy ma swój gust i nie należy narzucać go swoim dzieciom. Jedno dziecko woli marchewkę bo ma ładny kolor, a inne wybierze ogórka, gdyż zna go z piosenki.


4. Kolorowe, soczyste i chrupiące

Warto przygotowywać owoce i warzywa, które są:

  • kolorowe, ich barwa nie tylko zachęci do zjedzenia, ale przede wszystkim wiąże się z określonymi substancjami, które wpływają na wartość odżywczą
  • soczyste i chrupiące, gdyż najmłodszym smakują bardziej niż miękkie produkty.

5. Własna hodowla

Jeśli będziemy prowadzić własną uprawę i pomogą nam w tym dzieci - sukces będzie gwarantowany. Zachęćmy „małych farmerów” do obserwowania jak rosną pomidory czy papryka. Później chętnie będą zjadać owoce własnej pracy.


Źródło: Odmładzanie na surowo

 

Publikacja: Sebastian Kubiak

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

­