Zdrowa dieta zawiera dużo warzyw i owoców przez cały rok, choć największy ich wybór mamy wiosną oraz latem. Jednak czy wszystkie są równie wartościowe? Które produkty mają najwięcej składników odżywczych i witamin oraz jak je przygotować? Zależy to między innymi od… pory roku.

 

Nie przegap sezonu!

Warzywami lub owocami sezonowymi określa się zwyczajowo te, które są dostępne przez krótki okres w roku, jak maliny, borówki, bób, szparagi czy młode ziemniaki. Pozostałe możemy znaleźć w sklepach czy na bazarach przez okrągły rok. To jednak wcale nie oznacza, że nie są one sezonowe, po prostu trafiają na nasze stoły dzięki hodowlom szklarniowym lub importowi z różnych zakątków świata. Oczywiście warto się cieszyć owocami i warzywami, kiedy to tylko możliwe, dobrze jednak zwrócić szczególną uwagę na dany produkt właśnie „w sezonie”. Dlaczego? Ponieważ to w okresie naturalnego dojrzewania danego gatunku jest on nie tylko tańszy i łatwo dostępny, ale też najzdrowszy oraz najsmaczniejszy. Kiedy rośliny rozwijają się w swoim naturalnym rytmie, mają czas i najlepsze warunki, by wyprodukować oraz zgromadzić wszystkie składniki odżywcze i witaminy, które odpowiadają za ich dobroczynne działanie i pełny smak. Czuć to dobrze w smaku pomidorów, które w sezonie są dużo smaczniejsze i bardziej wyraziste.

 

Maj to sezon na rzodkiewkę, szparagi, szczaw, botwinę, ale też natkę pietruszki, szczypiorek, różnego rodzaju sałaty oraz rabarbar. A co z nich zrobić? W internecie można znaleźć mnóstwo inspirujących przepisów z ich użyciem – każdy znajdzie coś dla siebie.

 

Kupuj lokalnie

Podczas zakupów pamiętajmy również o pochodzeniu produktów. Lokalne warzywa i owoce są świeższe, bo ich droga do klienta jest krótsza niż tych importowanych z daleka. Dzięki temu są również zdrowsze i mają więcej witamin – każda roślina stopniowo traci swoje właściwości od momentu zerwania.

 

Wybór miejscowych produktów to także wsparcie lokalnego biznesu. Skracając łańcuch pośredników pomiędzy rolnikiem a klientem, płacimy podobnie lub taniej niż za żywność tej samej jakości produkowaną przez wielkie koncerny, a równocześnie producent dostaje za nią więcej pieniędzy. Zyskuje na tym również środowisko – dalekie transporty oznaczają między innymi większą emisję gazów cieplarnianych, zanieczyszczenie hałasem i większe szkody dla środowiska.

 

Gotuj świadomie

Najwięcej witamin mają surowe warzywa i owoce, ale przecież nie wszystkie można jeść w tej formie. Tymczasem sposób przygotowania oraz sprzęt, którego do tego używamy, także mają wpływ na jakość jedzenia. Na przykład na dobrej patelni można smażyć bez tłuszczu i łatwiej przypilnować, by warzywa się nie przypaliły. Ale czy wiesz, że użycie uszkodzonego garnka lub patelni może mieć negatywne skutki dla naszego zdrowia?

 

– Oczywiście większość sprzętów kuchennych na naszym rynku jest kontrolowana pod kątem bezpieczeństwa kontaktu z żywnością – mówi Grzegorz Kozieł, ekspert marki Zwieger, produkującej m.in. garnki, patelnie i noże. – Jednak w tańszych patelniach powłoka ochronna – czy to teflonowa, czy ceramiczna – jest delikatniejsza i łatwiej ją uszkodzić, a znajdująca się pod nią warstwa podkładowa zawiera już różne substancje szkodliwe dla naszego zdrowia. Toksyczne związki mogą się tworzyć także podczas gotowania w tanich garnkach ze stali niskiej jakości. Dlatego jeśli planujemy zakup albo wymianę naczyń, warto zainteresować się patelniami o trwalszej powłoce, jak na przykład wzmacniana ceramicznie powłoka Greblon C3+, lub też wybrać garnki ze stali SS304, którą stosujemy w produktach Zwieger.

 

Naczynie, w którym przygotowujemy potrawę, może skutecznie zniweczyć efekty starannego doboru warzyw – a przecież nie o to nam chodzi. Dlatego warto jeść dużo warzyw i owoców, szczególnie korzystać z sezonowych dobroci, ale przy okazji zwracać również uwagę na te mniej zauważalne aspekty naszego jedzenia jak jego pochodzenie i przygotowanie.

 

Publikacja: Sebastian Kubiak

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

­