Ostrzeżenie dotyczące Czarnego Piątku

W związku ze zbliżającym się sezonem wyprzedaży z okazji Czarnego Piątku cyberprzestępcy biorą na celownik klientów sklepów internetowych oferujących towary z kategorii moda, obuwie, prezenty, zabawki oraz biżuteria. Według badaczy z firmy Kaspersky klienci, którzy w nadchodzących tygodniach będą szukali okazji w tych obszarach, powinni zachować ostrożność podczas dokonywania zakupów online.


Czarny Piątek to prawdopodobnie najbardziej wyczekiwany okres wyprzedażowy na świecie – właśnie wtedy klienci mogą liczyć na największe zniżki oraz promocje. Cyberprzestępcy również zacierają ręce, bo to doskonała okazja, aby zarobić na osobach, które wpadną w ich sidła. W celu określenia skali aktywności oszustów badacze z firmy Kaspersky przeprowadzili analizę zagrożeń związanych z czarnopiątkowymi wyprzedażami, w tym botnetów służących do rozprzestrzeniania trojanów bankowych, czyli szkodliwego oprogramowania wykorzystywanego do kradzieży danych uwierzytelniających oraz informacji finansowych użytkowników.

 

Botnety to sieci urządzeń zainfekowanych szkodliwym oprogramowaniem. Według uznania właściciela botnetu taki szkodnik może pobierać dodatkowe moduły, które będą wykorzystywane do innych celów. Przy użyciu najnowocześniejszej technologii firma Kaspersky śledzi aktywność różnych sieci tego rodzaju i jest w stanie stwierdzić, kiedy określony botnet zostaje zmieniony celem dodania nowych możliwości. Niedawno badacze z firmy zauważyli botnety złożone z komputerów zainfekowanych szkodliwym oprogramowaniem, które przechwytywało dane uwierzytelniające użytkowników w celu uzyskania dostępu do popularnych sklepów online, a następnie (w niektórych przypadkach) danych dotyczących kart bankowych podpiętych do kont użytkowników w określonych sklepach. Firma Kaspersky zidentyfikowała 15 rodzin szkodliwego oprogramowania, których celem było łącznie 91 stron handlu elektronicznego oraz aplikacji mobilnych na całym świecie.

 

W tym sezonie operatorzy botnetów finansowych skupiali się na towarach konsumpcyjnych, takich jak odzież, biżuteria czy zabawki – klienci 28 sklepów internetowych z tej kategorii stanowili cel wspominanych rodzin szkodliwego oprogramowania. Na dalszym miejscu znalazł się segment rozrywki obejmujący filmy, muzykę oraz gry. Cyberprzestępcy celowali także w klientów usług związanych z turystyką, takich jak serwisy prowadzące sprzedaż biletów komunikacyjnych, usługi taksówkowe czy hotele.

 


Drukuj   E-mail
Publikacja: Sebastian Kubiak

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież