Z globalnego badania przeprowadzonego niedawno przez firmę Kaspersky wynika, że 52% rodziców, chcąc wykształcić w swoich dzieciach samodyscyplinę online, wierzy, że ich pociechy same będą potrafiły ocenić, kiedy należy odstawić urządzenia cyfrowe. Jednocześnie 70% rodziców przyznaje, że sami spędzają zbyt wiele czasu online, a niemal trzy czwarte (72%) uważa, że korzystanie z internetu i urządzeń przenośnych może poważnie szkodzić życiu rodzinnemu.


Aktywność cyfrowa z pewnością może być uzależniająca i w poważnym stopniu ograniczać poznawanie świata fizycznego przez najmłodszych użytkowników. Jednak ponad połowa współczesnych rodziców ufa osądowi swoich dzieci, jeśli chodzi o czas spędzany w internecie, a co ciekawsze, częściej dotyczy to ojców. Ojcowie wydają się mieć większe zaufanie do swoich dzieci w tej kwestii, wierząc, że same będą wiedziały, kiedy zrobić sobie przerwę. Takie podejście prezentuje niemal trzech na pięciu ojców (57%), podczas gdy w przypadku matek – niecała połowa (48%).

 

Jednak rodzice zrzekają się kontroli nie tylko w odniesieniu do czasu spędzanego online przez swoje dzieci. 40% z nich w ogóle nie czuje potrzeby, aby kontrolować czy nadzorować to, co robią ich dzieci online czy w jaki sposób korzystają z internetu. Taka strategia może okazać się ryzykowna, ponieważ mimo że młodzi ludzie są doskonale obeznani z aplikacjami online i potrafią sprawnie poruszać się w internecie, nie zmniejsza to ich podatności na cyberzagrożenia.

 

Oprócz wspomnianego podejścia do aktywności dzieci online badanie pokazało również, że rodzice nie ograniczają samych siebie, jeśli chodzi o korzystanie z telefonu komórkowego czy czas spędzony online: 70% przyznało się do bycia w pewnym stopniu uzależnionym od internetu. Co więcej, 84% korzysta z urządzeń przenośnych lub połączonych z internetem w domu w obecności swojego dziecka lub dzieci, a połowa rodziców (51%) pozwala czasami, aby internet lub urządzenie przenośne zakłóciło ich rozmowę z dzieckiem.

 

Internet oraz usługi cyfrowe oferują dzieciom szeroki wachlarz interesujących treści i mogą na długi czas zaabsorbować ich uwagę. Warto pamiętać, że świat offline może być jeszcze bardziej fascynujący, szczególnie gdy rodzice są gotowi spędzać swój czas z dziećmi na wspólnych aktywnościach. Taki wspólny czas jest szczególnie istotny dla scalania rodzin i przyjaciół, powstawania specjalnych więzi oraz wspólnych wspomnień – powiedziała Marina Titova, szefowa działu marketingu produktów konsumenckich w firmie Kaspersky.

 

Publikacja: Sebastian Kubiak

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

­