Walentynki to, obok Bożego Narodzenia i Wielkanocy, najbardziej dochodowe święto w Polsce. Według wyliczeń analityków Open Finance w ubiegłym roku każdy Polak wydał na nie średnio 277 złotych. Wyjątkowo chętnie klienci kupują wtedy m.in. czekoladki i inne produkty opatrzone serduszkami czy różami. O zakupie decyduje w takich przypadkach nie tylko promocja czy jakość produktu, ale również jego wygląd i opakowanie. Zdaniem ekspertów etykiety odgrywają istotną rolę podczas wybierania towaru w sklepie, nie tylko przy okazji świąt takich jak dzień zakochanych.


Oceniamy po okładce

Listy zakupowe, opinie w sieci, recenzje, cena – to wszystko ma ogromny wpływ na zawartość naszego koszyka. W przypadku wielu produktów ostateczną decyzję często podejmujemy jednak pod wpływem impulsu, na podstawie wyglądu. Kolorowe opakowanie lub wyróżniająca się na półce etykieta są w stanie przemówić i zwrócić uwagę konsumenta równie mocno, jak konkretne cechy i zalety towaru. Rynkowi giganci mają tego świadomość. W grudniu Coca-Cola zdecydowała się nawet użyć paneli OLED na butelkach napojów i w ten sposób nawiązać do premiery nowej części kultowej sagi Gwiezdnych Wojen – na półkach sklepowych znajdą się produkty z mieczem świetlnym na etykiecie.


Emocje kluczem do portfela klienta

Zamiar zakupu zależy od tego, w jakim stopniu klient spodziewa się, że przedmiot spełni jego oczekiwania. Na decyzję wpływają przede wszystkim emocje, a one zależą m.in. od wyglądu produktu i opakowania. Ważne są więc wykorzystane na pudełku elementy komunikacyjne, które często decydują o sukcesie całych strategii marketingowych. Amerykański producent opakowań WestRock podaje, że aż 81% konsumentów próbuje nowego produktu ze względu na atrakcyjną prezentację towaru.1 O tym, że wygląd wpływa na budowanie zaufania, przekonanych jest aż 79% konsumentów.2 52% zmieniło markę używanego dotychczas produktu z powodu pojawienia się nowego opakowania u konkurencji.


Technologia przyciągnie uwagę

Eksperci wskazują na jeszcze jeden istotny element – klienci bardzo często podejmują decyzje spontanicznie. 82% konsumentów postanawia kupić konkretny towar dopiero przed półką w sklepie.3 To sprawia, że dużą popularność zyskują nowoczesne techniki, które przyciągają uwagę i pozwalają kreować wyróżniające się na rynku opakowania. Jedną z nich jest lakier 3D – dodatkowa warstwa, która sprawia wrażenie wytłoczonej na powierzchni materiału, z którego wykonane jest pudełko. Taki druk umożliwia uzyskanie wyszukanych i nawet bardzo drobnych efektów zdobniczych. Nie wymaga przy tym długotrwałych i kosztownych przygotowań w procesie uszlachetniania, realizowany jest w maszynie cyfrowej i możliwy nawet przy niewielkich nakładach etykiet, ale też broszur, kartek z życzeniami, magazynów, plakatów, ulotek czy wizytówek.

 

1 2018 Packaging Matters – https://www.westrock.com/-/media/images/insights/packaging-matters-2018/westrock-packaging-matters-2018-whitepaper.pdf
2 2018 Packaging Matters – https://www.westrock.com/-/media/images/insights/packaging-matters-2018/westrock-packaging-matters-2018-whitepaper.pdf
3 POPAI’s 2014 Mass Merchant Shopper Engagement Study – http://cdn2.hubspot.net/hub/73834/file-1640923392-pdf/docs/popai_-_2014_mass_merchant_shopper_engagement_study.pdf

 

Publikacja: Sebastian Kubiak

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

­