Jak popularne są inteligentne domy w Polsce?

Polacy, mimo że w znacznej większości znają rozwiązania smart home, to wciąż rzadko się na nie decydują – wynika z najnowszego badania Oferteo.pl. Urządzenia z kategorii inteligentnego domu znalazły zastosowanie rzadziej niż w co czwartym domu budowanym w 2018 roku.


Co czwarty dom w Polsce jest „inteligentny”? 

Ponad połowa ankietowanych przez Oferteo.pl, największy polski serwis łączący poszukujących towarów i usług z ich dostawcami, zadeklarowała, że zna pojęcie smart home, ale nie zdecydowała się na zastosowanie ich w budowanych przez siebie domach.

 

Na wdrożenia smart home zdecydowało się 23% ankietowanych, którzy w 2018 roku budowali dom. Jest to taki sam odsetek, jak w ubiegłorocznym badaniu. Z kolei 18% badanych przyznało, że nie wie, czym są systemy inteligentnego domu.


- Planując wdrożenia systemów smart home warto zwrócić się o pomoc do fachowej firmy, która doradzi, jakie rozwiązania i od którego producenta wybrać – radzi Karol Grygiel z zarządu Oferteo.pl. – Podobnych specjalistów jest coraz więcej, a popyt na ich usługi będzie wzrastał razem z rozwojem rynku smart home w Polsce.

 

Jaki rodzaj urządzeń wybierają Polacy?

Największą popularnością wśród polskich użytkowników smart home cieszyły się w 2018 roku urządzenia mające zapewnić bezpieczeństwo. Były to zwłaszcza różnego rodzaju inteligentne czujniki (np. tlenku węgla, dymu, a także czujniki ruchu), alarmy i kamery monitoringu. Jednak na inteligentne zamki zdecydowało się już tylko 18% badanych przez Oferteo.pl.  Wśród najczęściej wybieranych urządzeń znalazły się także zdalnie sterowane termostaty.


Stosunkowo rzadko wybierane były rozwiązania służące dostarczeniu rozrywki, jak inteligentne systemy audio, a także – co może zaskakiwać, biorąc pod uwagę jakość powietrza w Polsce – oczyszczacze powietrza. Relatywnie niewiele osób zdecydowało się także na smart klimatyzatory.

 

- Wyniki badania pokazują, że największym zainteresowaniem cieszą się produkty zwiększające bezpieczeństwo i komfort oraz pozwalające na dodatkowe oszczędności. Oznacza to, że użytkownicy są coraz bardziej świadomi, że automatyzacja domowych zadań ułatwia życie – mówi Fred Potter, założyciel firmy Netatmo – producenta rozwiązań inteligentnego domu. –  Z pewnością przełoży się to na wzrost rynku rozwiązań inteligentnego domu w Polsce w perspektywie kolejnych kilku lat.


Google Home przed Fibaro 

Użytkownicy urządzeń smart home najczęściej korzystali z pojedynczych, niescentralizowanych urządzeń (24% odpowiedzi). Natomiast najczęściej używanymi centralnymi systemami sterowania były: Google Home (15%), Fibaro i Samsung SmartThings (po 13%). Na ich tle wyraźnie odstaje system Apple HomeKit, na który zdecydowało się tylko 5% badanych oraz Amazon Alexa z 3% odpowiedzi.  

 

Analizując powyższe wyniki warto mieć na uwadze, że aż 22% ankietowanych nie wiedziało, jakiego systemu sterującego używa. 


Czym są systemy smart home? 

Systemy inteligentnego domu (ang. smart home) umożliwiają zdalne sterowanie urządzeniami podłączonymi do domowej sieci internetowej. Za ich pomocą, wykorzystując aplikację zainstalowaną na smartfonie lub tablecie, można sterować np. oświetleniem lub ogrzewaniem. W ramach inteligentnego domu można również uzyskać zdalny dostęp do obrazu z kamer monitoringu, pomiarów jakości powietrza i temperatury czy też skorzystać z czujników ruchu w pomieszczeniach. Smart home pozwala także na automatyzację poleceń na bazie określonych warunków.

 

Metodologia badania

Przedstawione w „Raporcie o budowie domów w Polsce” dane pochodzą z analizy ponad 17 tysięcy zapytań ofertowych złożonych w 2018 roku w serwisie Oferteo.pl przez osoby poszukujące towarów i usług związanych z budową domów oraz z badania ankietowego przeprowadzonego w styczniu 2019 roku metodą CAWI na próbie 600 osób, które w 2018 roku budowały dom.

 

Jak działa Oferteo.pl?
Za pośrednictwem www.oferteo.pl zarejestrowani w serwisie Wykonawcy usług i Dostawcy produktów mają możliwość dotarcia do nowej grupy Klientów poszukujących konkretnej usługi lub produktu. Pozwala to zaoszczędzić cenny czas związany z poszukiwaniami i obsługą klientów.


Klienci poszukujący konkretnej usługi lub produktu mogą w jednym miejscu bezpłatnie złożyć zapytanie o oferty. Konsultanci pracujący w serwisie wyselekcjonują dla nich odpowiednie firmy, które zostaną powiadomione o zapytaniu z ich branży, by spośród nadesłanych ofert Klienci mogli wybrać najlepszą dla siebie.

 


Drukuj   E-mail
Publikacja: Sebastian Kubiak

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież